Powiecie: „w końcu!” A to dlatego, że dzisiaj chciałbym ujawnić Wam nasz mały sekret, który tak długo trzymaliśmy w tajemnicy. Jest nim kolejny etap odchudzania, następujący bezpośrednio po oczyszczaniu organizmu. Jest to następny krok, który robimy w celu zmiany swojego życia. To nowy rozdział, mający przyczynić się do powrotu do pełni sprawności fizycznej i formy.

Zaczynamy nowy etap!

No dobra! Nie będę już dłużej trzymał Was w niepewności. Dieta, którą rozpoczęliśmy stosować już w sobotę to dieta określana mianem diety regeneracyjnej. Jej zadaniem i główną rolą będzie uzupełnienie niedoborów białka, węglowodanów, zdrowych tłuszczy, witamin i minerałów. Dieta regeneracyjna jest bardzo zdrowym sposobem żywienia i poza korzyściami ściśle zdrowotnymi ma także działanie odchudzające ze względu na niską kaloryczność. Będziemy ją stosowali przez okres równoznaczny oczyszczaniu organizmu, tzn. przez 6 tygodni. Ten czas będzie niezbędny i wystarczający do wyrównania strat, które wystąpiły w naszych organizmach podczas diety oczyszczającej, złożonej tylko z warzyw i owoców.

Dieta regeneracyjna.

Dietę regeneracyjną mogą zastosować nie tylko osoby, które poddały się detoxowi organizmu. Równie dobrze mogą ją wcielić w swój system żywienia wyniszczeni chorobami i z obniżoną odpornością organizmu. Jest ona w sam raz dla wszystkich tych, którzy prowadzili niezdrowy tryb życia oraz odżywiali się w niewłaściwy sposób. Jest też odpowiednia dla wychodzących z nałogów: alkoholizmu, nikotynizmu czy narkomanii.

dieta-5-2Podstawową rolą diety jest naprawa i regeneracja organizmu po wyniszczeniu spowodowanym złą dietą i nieprawidłowym stylem życia. Możliwe to będzie dzięki odpowiedniemu spożyciu warzyw, owoców, produktów pełnoziarnistych, mięsa, ryb, sera i jaj. Odbudowa zależeć też będzie od właściwych proporcji spożycia tłuszczy. W diecie udział tłuszczy wielonienasyconych musi być wyższy od tłuszczy nasyconych oraz prawidłowego stosunku omega 3 do omega 6. Proporcja omega 3 do omega 6 w diecie powinna wynosić 1:2-4.

Dieta regeneracyjna jest dietą opartą na produktach o niskim indeksie glikemicznym. Poziom indeksu glikemicznego zależy od szybkości wchłaniania węglowodanów. Szybko przetwarzane i wchłaniane węglowodany, powodujące gwałtowny wzrost cukru we krwi oraz zmuszające trzustkę do zwiększonej produkcji insuliny mają wysoki indeks glikemiczny. Takimi właściwościami charakteryzują się przede wszystkich produkty takie jak: białe pieczywo, makarony, ziemniaki i słodycze. Powolne rozkładanie węglowodanów i ich wchłanianie, obniża tempo wzrostu poziomu cukru we krwi i zmniejsza wydzielanie insuliny. Takie procesy obecne są w czasie spożycia produktów o niskim indeksie glikemicznym. Należą do nich m.in.: warzywa i owoce, rośliny strączkowe, produkty z pełnego ziarna zbóż jak pieczywo pełnoziarniste, makarony z razowej mąki i gruboziarnistych kasz. Właśnie produkty o niskim indeksie glikemicznym są produktami o wysokiej wartości zdrowotnej i stanowią podstawę diety regeneracyjnej. Powinny stać się też fundamentem sposobu naszego żywienia.

Ćwiczenia, ćwiczenia i jeszcze raz ćwiczenia!

Oczywiście podstawą efektu chudnięcia i powrotu do pełni zdrowia poza samą dietą jest także wysiłek fizyczny. Aktywność fizyczna musi być zorganizowana i systematyczna. Najlepsze efekty dają ćwiczenia 3 razy w tygodniu po 1,5 godziny. Może to być jogging, intensywny spacer, ćwiczenia na siłowni, fitness, nordic walking czy gimnastyka w domu albo fitness clubie. Ważne jest to, żeby znaleźć na to czas i zorganizować sobie co najmniej 3 intensywne treningi w tygodniu. Pomiędzy sesjami ćwiczeń wskazane są 48 godzinne przerwy niezbędne do zregenerowania organizmu.

Poza samymi treningami wskazana jest jak najbardziej zwykła, codzienna aktywność ruchowa. Niezwykle istotne jest to, żeby nie przesiadywać godzin przed ekranem telewizora i komputera. Ruszajmy się! W wolne od intensywnych ćwiczeń dni wyjdźmy na spacer lub wybierzmy się na przejażdżkę rowerową! Szukajmy każdego dostępnego sposobu na zgubienie dodatkowych kalorii! Zamiast przejechać się autobusem idźmy pieszo! Zamieńmy jazdę samochodem na jazdę na rowerze! Zamiast leniwie korzystać z windy powspinajmy się trochę po schodach! Każdy sposób gubienia nadwagi jest dobry! Im więcej ruchu tym mniej kilogramów!

A więc odchudzajmy się!

zdrowa_dietaDieta regeneracyjna określa się też często mianem zdrowej diety. Jej kaloryczność jest wyższa od diety oczyszczającej. Nasza dieta ustawiona jest na poziomie od 1000 do 1200 kcal. Efekt chudnięcia będzie możliwy zarówno poprzez zwiększenie intensywności ćwiczeń fizycznych, jak i spożycie niskokalorycznych warzyw i owoców oraz produktów o niskim indeksie glikemicznym, chudego mięsa i nabiału. Dzięki temu zachowana zostanie odpowiednia równowaga pomiędzy węglowodanami, białkami i tłuszczami.

Bardzo ważne jest sztywne trzymanie się do zaleceń diety, które ustrzeże nas przed niekorzystnym odkładaniem się tkanki tłuszczowej. Co więcej zastosowanie się do reguł diety regeneracyjnej umożliwi nam spalenie jej nadmiaru! W przypadku nadwagi utrata tkanki tłuszczowej powinna wynosić do 0,5 do 1 kg na tydzień. Poza utratą masy ciała, spożycie produktów o niskim indeksie glikemicznym dodatkowo będzie sprzyjało naszemu zdrowiu. Dzięki temu uregulowany zostanie poziom cukru we krwi oraz poziom hormonów w organizmie. Niski poziom cukru we krwi zapobiegnie cukrzycy oraz wzmocni odporność organizmu. Natomiast prawidłowy poziom hormonów wpłynie na lepszą sprawność ruchową i intelektualną.

Zatem nie zwlekajmy! Nie czekajmy już dłużej i zaczynajmy! Kolejny etap odchudzania przed nami! Kolejne dietetyczne doświadczenie i wyzwanie! Jak zwykle będę Wam zdawał cotygodniowe relacje z naszego odchudzania. Jestem też ciekaw, jak proces chudnięcia i powrotu do zdrowia i sprawności fizycznej wygląda u Was. Piszcie, mailujcie i komentujcie! Czym nas więcej tym lepiej! Razem nam wszystkim będzie łatwiej! A zatem: do dzieła!