Co znaczy skuteczne, mądre i zdrowe odchudzanie? To odchudzanie z głową, wsłuchiwanie się w potrzeby organizmu i odpowiednie nastawienie psychiczne. To posiadanie co najmniej podstawowej wiedzy na temat technik kulinarnych i produktów spożywczych oraz ich oddziaływania na nasz organizm.

W procesie chudnięcia oczywiście liczy się efekt, ale najważniejsze i o czym nie powinniśmy nigdy zapominać jest nasze zdrowie. W trakcie gubienia zbędnych kilogramów dajemy z siebie wszystko, czy to podczas ćwiczeń na siłowni siłowni, czy w trakcie zajęć fitness, czy też biegu w parku. Takiego samego podejścia nie możemy jednak zastosować do procesów żywienia na diecie odchudzającej. Dieta taka wymaga od nas bowiem rozsądku i rozwagi. W planowaniu posiłków nie idziemy na maksa, tak jak to często się zdarza podczas ćwiczeń. Taktyka pójścia na żywioł w odżywianiu może okazać się zgubna. Organizm musi być bowiem regularnie zasilany w odpowiednią ilość składników odżywczych niezbędnych do jego prawidłowego funkcjonowania. W innym wypadku grozi nam utrata zdrowia, a efekt odchudzania może być odwrotny do zamierzonego i skutkować tzw. efektem jo-jo.

Wysyp cudownych diet.

glodowka_11Metody szybkiego odchudzania są bardzo ryzykowne i nieefektywne. Istniej wiele tzw. „cudownych diet” takich jak: głodówkowa, owocowa (jabłkowa, ananasowa, grejpfrutowa), mleczna, ryżowa, białkowa, białkowo-tłuszczowa czy ubogowęglowodanowa. Dieta owocowa tak samo jak powoduje szybkie chudnięcie, tak samo szybko wypłukuje nasz organizm z witamin, składników mineralnych i białka. Szybka utrata białka w wyniku stosowania diety owocowej może być przyczyną zachorowania na kwasicę i wywołać zaburzenia w gospodarce wodno-elektrolitowej organizmu. Efektem diety mlecznej jest stopniowe wyjaławianie naszego ciała ze składników mineralnych i błonnika pokarmowego, którego spożycie jest wręcz zalecane przy prawidłowo skonstruowanej diecie. Natomiast przewlekłe stosowanie diety białkowo-tłuszczowej może wpłynąć niekorzystnie na stan naszego zdrowia, sprzyjając rozwojowi miażdżycy oraz zwiększając ryzyko chorób wątroby i kamicy nerkowej.

Najbardziej niebezpieczną z diet jest głodówka. Powoduje ona szybki i znaczny ubytek ciała. W trakcie głodówki dochodzi do całkowitego braku apetytu poprzez wzrost stężenia ciał ketonowych w organizmie. W wyniku stosowania tego typu diety zaburzona zostaje gospodarka wodno-elektrolitowa oraz rozregulowaniu ulega praca serca, wątroby, nerek i jelit. W organizmie pojawia się deficyt magnezu, potasu i sodu. Efektem głodówki jest szybki ubytek zarówno tłuszczowej masy ciała, jak i co gorsza beztłuszczowej masy ciała. W wyniku głodówki może dojść do opróżnienia ostatnich rezerw wody. Długotrwałe utrzymywanie organizmu w takim stanie może doprowadzić do uszkodzenia mięśnia sercowego i zaburzeń rytmu serca. W skrajnych przypadkach głodówka może zakończyć się nawet śmiercią.

Stosowanie cudownych diet, mało zróżnicowanych pod względem produktów spożywczych, może spowodować zapadnięcie na jadłowstręt psychiczny, czyli słynną anoreksję (dokładniej anorexia nervosa). Choroba ta w szczególności objawia się wśród młodych dziewcząt. Przypadłość ta jest niezwykle niebezpieczna, prowadzi do depresji, a w ostateczności może nawet doprowadzić do utraty życia.

Jak uniknąć efektu jo-jo?

timthumb

Bardzo ważne dla realizowanego z sukcesem procesu utraty masy ciała jest stopniowe i powolne odchudzanie. W innym wypadku, przy intensywnym i drastycznym chudnięciu grozi nam równie szybki wzrost masy ciała w drugą stronę po zakończonej kuracji. Najgorsze są wielokrotne tzw. ekspresowe próby utraty wagi z równie wielokrotnym, coraz większym każdorazowym przyrostem masy ciała. Szybkie chudnięcie związane z równie ekspresowym tyciem jest typowym objawem efektu jo-jo. Takie wahania naszej wagi i związanego z tym nastroju może przyczynić się do wystąpienia chorób o podłożu psychicznym i chorób współistniejących otyłości.

Dlatego musimy pamiętać o jednym: w diecie nie ma nic na hura! Odchudzanie jest procesem złożonym i powolnym. Przede wszystkim musimy przyzwyczajać nasz organizm do stopniowego chudnięcia, dostarczając mu niezbędne środki odżywcze. W procesie chudnięcia najtrwalsze rezultaty osiągniemy ograniczając spożycie energii przy prawidłowo ustawionej diecie. Dieta odchudzająca musi być zgodna z zasadami prawidłowego żywienia, z odpowiednią ilością białka, węglowodanów i tłuszczu oraz składników mineralnych i witamin. Decydującym czynnikiem w walce ze zbędnymi kilogramami będzie dobór odpowiednich produktów żywnościowych we właściwych proporcjach i obniżonej kaloryczności. Kluczowe będzie unikanie złych tłuszczów (tzw. tłuszczów trans i nadmiernej ilości tłuszczów nasyconych) i cukrów. Poprzez spożycie różnorodnych produktów w ściśle określonych proporcjach zniwelujemy ryzyko powikłań zdrowotnych i chorób wynikających z nieodpowiedniej diety i niewłaściwego odżywiania. Największe rezultaty przynosi odchudzanie powolne, stosowane przed długi czas. Sytuacją idealną dla zdrowia i ograniczającą do minimum wystąpienie efektu jo-jo jest stopniowy ubytek masy ciała od 0,5 do 1 kg tygodniowo, tj. od 2 do 4 kg miesięcznie.

Odchudzanie mentalne.

mental-fitness

Proces utraty wagi musi być przede wszystkim prowadzony z głową, ale powinien też rozpocząć się w naszej głowie. Do odchudzania powinniśmy przystąpić przygotowani mentalnie. To właśnie w naszych głowach musi najpierw odbyć się prawdziwa przemiana. W diecie nie tyle chodzi o ograniczanie kalorii, co o zmianę naszego stylu życia. Zmiana codziennych nawyków i przyzwyczajeń stanie się zmianą stałą i kompleksową, która obejmie wszystkie dziedziny naszego życia. Pozwoli to nam na utrzymanie poziomu wagi w długim okresie czasu bez powrotu do nadwagi i otyłości. Dlatego, jeżeli od dłuższego czasu męczy nas problem nadwagi i otyłości nie zwlekajmy już dłużej! Zmieniajmy nasz styl życia czym prędzej! Zacznijmy już dziś! Jeżeli nie mamy jeszcze tyle odwagi i siły, żeby zacząć ćwiczyć, usiądźmy i zastanówmy się nad swoim życiem. Przeanalizujmy błędy, które popełnialiśmy przez ostatni czas, które doprowadziły nas do takiego stanu. To będzie z naszej strony pierwszy krok do zmiany swojego życia! Czym szybciej się za to weźmiemy, tym więcej zyskamy i unikniemy wielu problemów zdrowotnych. Pamiętajmy o tym, że życie mamy jedno, które szybko przemija. Nie pozwólmy więc na to, żeby nadmiar kilogramów sprawił, że przejdziemy przez życie nijako i bezbarwnie. Zbyt dużo jest do stracenia! Mogą to być relacje międzyludzkie, radość z uprawiania przeróżnych i ciekawych sportów, mogą ominąć nas ciekawe podróże i przygody. A chyba nie chcemy, żeby pozostało nam siedzenie przed telewizorem, komputerem i zajadanie się kolejną porcją chipsów, popcornu, frytek i pizzy, zalanymi colą. Weźmy się w garść i zróbmy ten pierwszy krok i dajmy sobie szansę na poczucie prawdziwego smaku życia! Czas tak szybko ucieka! A więc do roboty!