Czy woda może wspomóc nasze zmagania z oczyszczaniem, a zarazem przyspieszyć proces utraty wagi? Co o tym decyduje i w jaki sposób się to odbywa postaram się wyjaśnić w dzisiejszym wpisie.

Na początek kilka informacji o wodzie:)

Ile mamy wody i gdzie?

Woda jest częścią każdego żywego organizmu. Zawartość wody w organizmie człowieka stanowi przeciętnie 60% jego masy ciała. Ilość wody w ciele człowieka zależy od wieku, płci oraz obecności tłuszczu. Woda występuje we wszystkich tkankach i płynach ustrojowych. We krwi znajduje się jej 80%, w mięśniach 73%, w tkance tłuszczowej 25%, a w kościach 10%. Średnio 30 litrów wody obecna jest wewnątrz komórek, a 15 litrów występuje pozakomórkowo we krwi, limfie, cieczy śródkomórkowej oraz wydzielinach i wydalinach przewodu pokarmowego.

Ile musimy pić?

błękit-butelki-z-wodą-miarą-taśmy-i-zieleni-jabłkiem-40327742Codzienna ilość wody, którą powinniśmy dostarczać to przeciętnie 30 ml na każdy kilogram masy ciała. Wodę należy wypijać 30 minut przed posiłkiem lub godzinę po nim. Nie jest wskazane spożywanie wody w trakcie posiłków. Związane to jest z rozpuszczaniem przez wodę enzymów trawiennych i innych wydzielin. W ten sposób enzymy mają utrudnione zadanie w skutecznym wychwytywaniu pożytecznych składników pokarmowych z pożywienia. Picie wody w odpowiednich ilościach jest niezbędne do przeżycia. Odwodnienie może doprowadzić do śmierci. Bardzo ważne jest więc utrzymanie odpowiedniej równowagi płynów w organizmie. Ilość wydalonych płynów musi być zbilansowana przez ilość pobranych z otoczenia. Do utraty wody dochodzi wraz z moczem, kałem, wydychanym powietrzem i z potem. Natomiast do wchłaniania wody następuje przede wszystkim w jelicie grubym.

Wielkość wypijanej wody zależy od naszego trybu życia. Im bardziej aktywni jesteśmy w ciągu dnia tym więcej płynów powinniśmy dostarczać. Więcej wody powinny spożywać osoby młode, kobiety w ciąży oraz w trakcie karmienia. Zapotrzebowanie wody wzrasta również w wysokich jak i w niskich temperaturach otoczenia. Ilość spożycia płynów uzależnione jest też od naszej diety. Wyższe spożycie białka oraz produktów zawierających dużo błonnika może powodować znaczne straty wody zarówno z moczem jak i z kałem, dlatego ważne jest jej regularne uzupełnianie.

Co powinniśmy pić?

Źródłem wody dla człowieka jest woda pitna, napoje, warzywa i owoce oraz woda metaboliczna wytwarzana przez procesy spalania pokarmów dostarczanych do organizmu. Woda pitna powinna zawierać odpowiedni skład minerałów, być bez jakichkolwiek zanieczyszczeń chemicznych i bezpieczna dla zdrowia. Przede wszystkim warto pić wodę mineralną, która uzupełnia niedobory wapnia i magnezu oraz innych minerałów niezbędnych do funkcjonowania naszego organizmu. Stopień zmineralizowania wody, którą powinniśmy spożywać zależy od naszego zdrowia i współistniejących chorób. Z produktów spożywczych najwięcej wody poza napojami, sokami, mlekiem, herbatą i kawą jest w świeżych owocach, warzywach liściastych, kapustnych oraz okopowych. Udział wody w warzywach i owocach wynosi średnio od 75 do 95%.

Woda i wpływ na oczyszczanie organizmu i utratę masy ciała.

Woda jest bardzo dobrym rozpuszczalnikiem wielu związków chemicznych i stanowi środowisko dla procesów metabolicznych zachodzących w organizmie. Woda pełni funkcję transportującą dla składników pożywienia, produktów przemiany materii, hormonów i enzymów. Bez wody nie mogłoby dojść do wielu procesów metabolicznych, zachwianiu uległoby wchłanianie z jelit składników pokarmowych. Procesy trawienne w organizmie są możliwe tylko i wyłącznie z udziałem wody. W tym względzie rola wody jest ogromna. Począwszy od formowania kęsu w jamie ustnej, przesuwania treści pokarmowej w przewodzie pokarmowym, po właściwe działanie enzymów trawiennych.

Woda bierze udział w wydalaniu produktów przemiany materii. To z wodą w postaci moczu uchodzi szkodliwy dla organizmu mocznik i kwas moczowy. Woda odgrywa rolę w tworzeniu się kału i ułatwia przesuwanie się masy kałowej w jelitach. Umożliwia to nam wydalenie strawionych resztek pokarmu. Regulując ciepłotę ciała poprzez pot i parowanie ułatwia usuwanie zbędnych produktów przemiany materii z organizmu. Niezwykle ważne w procesie oczyszczania organizmu oraz odchudzania jest picie dużych ilości wody. Woda pomaga nam pozbyć się toksycznych substancji z organizmu oraz obniża apetyt. Wypicie wody przed posiłkiem sprawia, że w czasie spożywania pokarmu szybciej stajemy się syci. Picie wody, a w szczególności wody mineralnej uzupełnia niedobory mikroelementów, których często nie jesteśmy w stanie dostarczyć w pożywieniu. Woda wspomaga także pracę organów. Będąc składnikiem krwi przenosi składniki odżywcze do komórek usuwając z nich w tym samym czasie zbędne produkty.

Ilość wody w naszej diecie decyduje o stanie naszego zdrowia. Ze względu na to, że organizm nie może jej magazynować, pamiętajmy o jej regularnym wypijaniu i stałym dostarczaniu. Odpowiednie zdrowie i masa ciała jednak nie zależy tylko i wyłącznie od wody, ale od właściwego pożywienia. Woda transportuje produkty odżywcze i produkty przemiany materii z komórek i do komórek, ale ich nie zapewnia. Odpowiednia dieta jest więc kluczem do tego, żeby cieszyć się dobrym zdrowiem, samopoczuciem i właściwą masą ciała. Woda jest tylko i aż jej uzupełnieniem.